خرید از سراسر دنیا


» کامپیوتر

کامپیوتر

کامپیوتر چیست ؟

در دنیای امروز کمتر کسی هست که نداند کامپیوتر چیست. کم و بیش همه ما تا حد خوبی با کامپیوتر ها آشنا هستیم. برای مثال همین حالا اگر در حال خواندن این مقاله هستید به این معنی است که احتمالا با یک کامپیوتر به اینترنت وصل شده اید. البته، کامپیوتر ها انواع بسیار گسترده ای […]



در دنیای امروز کمتر کسی هست که نداند کامپیوتر چیست. کم و بیش همه ما تا حد خوبی با کامپیوتر ها آشنا هستیم. برای مثال همین حالا اگر در حال خواندن این مقاله هستید به این معنی است که احتمالا با یک کامپیوتر به اینترنت وصل شده اید. البته، کامپیوتر ها انواع بسیار گسترده ای دارند که باعث می شود کاربرد های متفاوتی نیز داشته باشند.

در این مقاله ما در مورد کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد صحبت خواهیم کرد. همچنین در مورد کاربرد رایانه در زندگی و صنعت. در ادامه با مقاله همه چیز درباره کامپیوتر با ما همراه باشید.



کامپیوتر چیست؟

ریشه کلمه کامپیوتر، واژه Compute است که معنی محاسبه کردن می دهد البته محاسبه با ماشین. در واقع کامپیوتر به معنی شمارگر و محاسبه گر است و در ابتدای کار، هدف از اختراع کامپیوتر همین بوده است.

کامپیوتر یک ماشین قابل برنامه ریزی است که زندگی همه ما را از جهت های مختلف تحت تاثیر قرار داده است. این روز ها کم تر کسب و کاری را می توان پیدا کرد که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با کامپیوتر مرتبط نباشد. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، کامپیوتر یک وسیله برای پردازش کردن اطلاعات خام است.

کامپیوتر وسیله‌ ای است که اطلاعات خام را گرفته و به اطلاعات پردازش‌ شده و قابل‌ فهم تبدیل می‌ کند. به بیانی ساده مثلا زمانی که شما در حال تایپ کردن یک متن هستید، اطلاعات توسط کیبورد به کامپیوتر فرستاده‌ شده و نتیجه از طریق مانیتور به ما نمایش داده می‌شود. البته فراموش نکنید که کامپیوترها جدید قابلیت پردازش بالایی دارند و می‌ توانند در چند هزارم ثانیه محاسبات ریاضی بسیار بالایی انجام دهند.

بنابراین اگر کسی از شما پرسید رایانه چیست؟ باید گفت : رایانِه یا کامپیوتِر دستگاهی الکترونیکی است که برنامه ریزی شده تا دستورهای ریاضیاتی و منطقی را به‌ صورت خودکاره از طریق برنامه‌ نویسی انجام دهد.

تاریخچه کامپیوتر

تاریخچه کامپیوتر

نخستین بار در سال ۱۶۱۳ از لغت کامپیوتر در کتاب « علم اندوزی مرد جوان »، اثر ریچارد بریثویت نویسنده انگلیسی استفاده شده بود که البته، این کلمه ربطی به کامپیوتر های امروزی نداشت و منظور از کامپیوتر، فردی محاسبه گر بود. تا مدت ها همچنان به افراد حسابگر کامپیوتر گفته می شد تا این که در اواخر قرن نوزده میلادی کم کم کامپیوتر های ماشینی روی کار آمدند و معنی این کلمه تغییر یافت.

همانطور که در تعریف کامپیوتر آمد، کامیپوتر یعنی دستگاه محاسبه گر. و طبق این تعریف می توان دستگاه ماشین حسابی که پاسکال و یا لایب نیتز و… ساخته بودن را نیز کامپیوتر نامید. البته وسایل مختلفی وجود داشتند که پیش از کامپیوتر و ماشین حساب ها برای محاسبات مورد استفاده قرار می گرفتند. چوب خط ها احتمالا جزو نخستین وسیله هایی بودند که به این منظور استفاده می شدند. اما با پیشرفت علم و نیاز به دانستن و کشف جهان مینی کامپیوتر ها و ابر کامپیوتر ها به به این دنیا گشودند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه پیدایش کامپیوتر حتما مقاله تاریخچه کامپیوتر را مطالعه کنید.

خلاصه تاریخچه پیدایش کامپیوتر

نسل اول کامپیوتر ها

اولین کامپیوتر امروزی در سال ۱۹۳۷ اختراع شد. مخترع کامپیوتر، پروفسور ایکن بود که از لامپ های دیود برای اختراع آن استفاده کرده بود. این کامپیوتر ها بسیار حجیم و پر مصرف بودند. در کامپیوتر های نسل های اولیه از سیستم دو دویی به جای مبنای ده استفاده می شد.

به طور خلاصه در ۱۹۳۷ اولین کامپیوتر دیجیتالی الکترونیکی جهان به نام ABC ساخته شد. این ماشین گرچه قابل برنامه ریزی نبود اما برای حل معدلات خطی استفاده می‌ شد. به دلیل ابتدایی بودن ABC خیلی زود کامپیوترهای دیگر جایگزین آن شدند.

در سال ۱۹۴۳ و در جنگ جهانی دوم دولت آمریکا طرحی سری برای ساخت دستگاهی را آغاز کرد که بتواند مکالمات رمزنگاری‌ شدهٔ آلمانی‌ ها را رمزبرداری کند. این مسئولیت را شرکت IBM و دانشگاه هاروارد به عهده گرفتند که سرانجام به ساخت دستگاهی به نام ASCC در سال ۱۹۴۴ انجامید. این دستگاه پنج تنی که ۱۵ متر درازا و ۲٫۵ متر بلندی داشت، می‌توانست تا ۷۲ عدد ۲۴ رقمی را در خود نگاه دارد و با آن‌ها کار کند

نسل دوم کامپیوتر ها

یکی از قطعات بسیار پرکاربرد و تاثیرگذار در صنعت، ترانزیستور بود که در سال ۱۹۴۸ توسط باردین اختراع شد و تا ده سال بعد به سطح استفاده صنعتی رسید. این موضوع باعث ورد نسل دوم کامپیوتر ها شد که جای کم تری می گرفتند و حافظه بیش تری داشتند و ضمنا، ارزان تر نیز بودند.

نسل سوم کامپیوتر ها

نسل سوم کامپیوتر ها از سال ۱۹۶۴ روی کار آمدند که در آن ها به جای لامپ دیودی و ترانزیستور از خاصیت آهن ربایی حلقه ها استفاده می شد. جنس حلقه و میله هایی که برای ساخت کامپیوتر مورد استفاده قرار می گرفتن اهمیت بالایی داشتند که اکسید آن بتواند موجب عبور جریان برق از قطب های آهن ربا شود. مشهور ترین کامپیوتر های نسل دوم IBM/360 بودند.

نسل چهام کامپیوتر ها

تفاوت قابل توجهی در نسل سوم و چهارم کامپیوتر ها وجود ندارد. این کامپیوتر ها، عمر بیش تر و حافظه بیش تری نسبت به کامپیوتر های نسل سوم داشتند و از تغییرات سخت افزاری آن ها می توان به استفاده از مدار های متجمع با تراکم زیاد و استفاده از ریز پردازنده اشاره کرد.

نسل پنجم کامپیوتر ها

قیمت کامپیوتر های نسل پنجم کاهش یافت و استفاده کاربران از کامپیوتر ها بیش تر شد. برنامه نویسی با روی کار آمدن این دسته از کامپیوتر ها مورد توجه قرار گرفت و امکان ارتباطات کامپیوتر با صوت و تصویر نیز فراهم شده بود.

این کامپیوتر ها از هوش مصنوعی بهره برده اند و حافظه های آن ها بسیار زیاد است و در عین حال حجمی بسیار کم اشغال می کنند.

نسل ششم کامپیوتر ها

کامپیوتر های نسل ششم همان کامپیوتر های نوع پنتیوم هستند که در آن ها می توان از سیستم های چند رسانه ای استفاده کرد.

این سیر تکامل بالاخره منجر به پیدایش ابر کامپیوتر ها فعلی شده که همه چیز را ممکن کرده اند. اطلاعات کامل در مورد روند پیدایش کامپیوتر ها را رد مقاله تاریخچه کامپیوتر دنبال کنید.

مخترع کامپیوتر

مخترع کامپیوتر

با توجه به تاریخچه کامپیوتر، شاید برای شما هم سوال باشد که مخترع واقعی رایانه چه کسی است؟

به گفته بسیاری محققان آلن تورینگ کسی بود که در دهه ۱۹۳۰ به عنوان پدر علم محاسبه نوین و علم رایانه شناخته شد و مهمترین جایزه علمی رایانه به افتخار او جایزه تورینگ نام گرفته ‌است. تسوزه هم در سال ۱۹۳۸ نخستین رایانه خود را به نام Z۱ ساخت که البته قابلیت برنامه‌نویسی نداشت.

از طرفی محققان انگلیسی معتقدند چارلز بابیج، ریاضیدان قرن نوزدهم ایده نخستین کامپیوتر قابل برنامه‌ نویسی را در دهه ۱۸۳۰، یعنی یک صد سال پیش از ایده آلن تورینگ داده است. و همین امر باعث شده در سال ۱۹۹۱ بر پایه طرح‌ های اصلی بابیج یک دستگاه تفاضلی (Difference engine) ساخته شود که بخوبی کار می‌ کرده.



هدف از اختراع کامپیوتر

با توجه با آنچه پیش تر گفته شد، هدف از اختراع کامپیوتر ۲ چیز بوده است. اول سهولت در انجام محاسبات پیچیده و دوم دریافت، حفظ و ارزیابی اطلاعات زیاد و پیچیده.

انواع کامپیوتر ها

انواع کامپیوتر ها

رایانه ها را با توجه به دو عامل می توان طبقه بندی کرد:

انواع کامپیوتر بر اساس مصرف

  • کامپیوتر آنالوگ
  • کامپیوتر دیجیتال
  • کامپیوتر هیبرید

انواع کامپیوتر بر اساس اندازه

  • گوشی هوشمند
  • ریز رایانه
  • ایستگاه کار
  • رایانه شخصی
  • لپتاپ
  • رایانه کوچک
  • بزرگ رایانه
  • ابر رایانه

برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع کامپیوتر حتما مقاله جامع انواع کامپیوتر را مطالعه کنید.

کاربرد کامپیوتر و رایانه چیست

کاربرد رایانه چیست؟

یک پاسخ جزئی و دقیق برای این سوال که کامپیوتر چه کاربرد هایی دارد وجود ندارد. رایانه ها کاربرد های زیادی در زندگی دارند و همان طور که پیش تر خواندید کم تر کسب و کاری وجود دارد که بدون کمک رایانه ها سر پا بماند. به همین دلیل در ادامه به سوال کاربرد کامپیوتر چیست؟ پاسخ خواهیم داد. البته برای توضیحات زیر و هر کاربرد مقاله ای مجزا تهیه شده که می توانید در بخش مقالات کامپیوتر مطالعه کنید.

کاربرد رایانه در پزشکی

در سی تی اسکن، آزمایش اسپیرمتری، دستگاه های سنگ شکن کلیه و کیسه صفرا، عمل چشم با لیزر و …

کاربرد کامپیوتر در صنعت

کنترل موشک و ترافیک، امور حسابداری و انبارداری، امور حقوق و دستمزد پرسنل، بانکداری و …

کاربرد رایانه در گرافیک

ساخت انیمیشن، نقشه کشی، طراحی پوستر، ترسیم مدار برق، ساخت بازی های کامپیوتری و انیمیشن، سینما

علاوه بر موارد گفته شده کاربرد های کامپیوتر در زندگی روزانه نیز بر هیچ کس پوشیده نیست و همه ما روزانه چه به طور مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم به صورت مداوم در حال کار کردن با کامپیوتر هستیم.

اجزای اصلی یک کامپیوتر چیست؟

در یک طبقه بندی کلی، می توانیم اجزای اصلی تشکیل دهنده یک کامپیوتر را به دو دسته نرم افزار کامپیوتر و سخت افزار کامپیوتر تقسیم کنیم.

اجزای سخت افزار کامپیوتر

سخت افزار کامپیوتر هر قسمتی و قطعه ای از آن است که توسط ما قابل لمس است. مثل مانیتور، موس، کیبورد و …


اجزای نرم افزار کامپیوتر نرم افزار

نرم افزار کامپیوتر به قسمت های غیر فیزیکی کامپیوتر گفته می شود. در واقع ویندوز و یا برنامه هایی که بر روی کامپیوتر خود نصب می کنید شامل نرم افزار کامپیوتر محسوب می شوند. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله نرم افزار چیست را مطالعه کنید.

مثلا برنامه ورد برای کامپیوتر ، برنامه فتوشاپ، انواع بازی ها و مسنجر ها همه و همه جزو نرم افزار های کامپیوتر محسوب می شوند.


خلاصه تحقیق درباره کامپیوتر

تا این جای مقاله مطالبی را در مورد رایانه خواندید و با کامپیوتر چیست به زبان ساده آشنا شدید که قطعا به اطلاعات شما درباره کامپیوتر افزوده است. اما بدیهی است که تنها با خواندن متن در مورد کامپیوتر و تحقیق درباره کامپیوتر، اگر چه معلومات درباره کامپیوتر بالا می رود ولی توانایی کار کردن حرفه ای با آن را پیدا نخواهید کرد.

به این منظور می بایست دوره های آموزشی کار با کامپیوتر را بگذرانید. همچنین اگر دنبال آموزش حرفه ای کامپیوتر می گردید تا پس از گذراندن دوره ها بتوانید مدرک کامپیوتر معتبر دریافت کنید آموزشگاه آریا تهران با ارائه بهترین دوره های آموزشی در زمینه کامپیوتر می تواند به شما در این زمینه کمک کند.



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده