بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» وب

وب


وب چیست؟ world wide web یا همان شبکه جهانی وب، دسترسی به اینترنت را برای همه افراد فراهم کرده است. وب به شکلی دنیا را با هم مرتبط کرد که قبلا امکان آن وجود نداشت. در حال حاضر، افراد عادی به راحتی می توانند با هم ارتباط برقرار کنند و اطلاعاتشان را به اشتراک بگذارند. در ادامه به روند شکل گیری وب خواهیم پرداخت.


وب چیست؟

در پاسخ به سوال web چیست، ممکن است بسیاری از اشخاص فکر کنند که اینترنت و شبکه جهانی وب مقوله یکسانی هستند. البته با اینکه بسیار به هم نزدیک هستند اما ساختار متفاوتی دارند.

شبکه جهانی وب، مجموعه ای از وب سایت ها و صفحات وب سایت هستند که در کامپیوترهای مختلف ذخیره شده اند. این کامپیوترها از طریق بستر اینترنت به یکدیگر متصل هستند. وب سایت ها دارای محتوای متنی،تصاویر، محتوای صوتی و تصویری و غیره هستند. کاربران می توانند به محتویات این سایت ها از هر قسمتی از جهان از طریق اینترنت دسترسی داشته باشند.

چهارچوب اصلی فضای وب، صفحات وب سایت هستند. هر یکی از این صفحات، دارای یک آدرس منحصر به فرد هستند، این آدرس URL نامیده می شود. به مجموعه خاصی از صفحات وب که به یک آدرس خاص متصل هستند وب سایت گفته می شود. به عبارت دیگر شبکه جهانی وب همانند یک کتاب الکترونیکی بسیار بزرگ است، که در سرور های مختلف در سرتاسر جهان ذخیره شده اند.

وب چیست؟

تفاوت وب و اینترنت

برخی از افراد از کلمه اینترنت و وب به عنوان مترادف استفاده می کنند و این دو عبارت را یکسان می پندارند. اینترنت در واقع یک شبکه بسیار بزرگ از کامپیوترهایی است که به یکدیگر متصل هستند. اما شبکه جهانی وب، مجموعه ای از صفحات وب است که در این شبکه راه اندازی شده است. به عبارت دیگر مرورگر سیستم شما از اینترنت برای دسترسی به وب استفاده می کند. علاوه بر این، اینترنت این امکان را برای شما فراهم می کند تا به دیگران ایمیل ارسال کنید، با یکدیگر گفتگو کنید و فایل هایتان را به اشتراک بگذارید.

تفاوت وب و اینترنت

به عنوان نمونه، زمانی که شما در حال گفتگو و ارتباط با دیگران در فضاهای مجازی هستید، در حقیقت از اینترنت استفاده می کنید. اما زمانی که لینک یک وب سایت مانند گوگل را باز می کنید، شما در حال استفاده از شبکه جهانی وب هستید.


وب چگونه به وجود آمد؟

در سال ۱۹۸۹ شبکه جهانی وب توسط Tim Berners-Lee ابداع شد. شرکتی که Tim در آن کار می کرد، مجموعه ای از ۱۷۰۰ دانشمند در بیش از ۱۰۰ کشور مختلف بود، لذا او سعی داشت راه جدیدی پیدا کند تا دانشمندان بتوانند داده های آزمایشات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. در آن زمان اینترنت و متون الکترونیکی وجود داشت، اما کسی نمی دانست به چه شکلی باید از آن استفاده کند.

در سال ۱۹۹۰، او اولین وب سرور و مرورگر را راه اندازی کرد. او بر روی این کامپیوتر یک یادداشت با این متن گذاشت : “این دستگاه یک سرور است، آن را خاموش نکنید!!”

در سال ۱۹۹۱ این پلتفرم در اختیار دیگر همکاران قرار گرفت. اولین وب سرور مدرن در دسامبر سال ۱۹۹۱ در ایالات متحده راه اندازی شد و در پایان سال ۱۹۹۳، بیش از ۵۰۰ وب سرور آنلاین شدند و حدود ۱ درصد از ترافیک اینترنت را به خود اختصاص دادند.


نسل های مختلف وب

در زمان شروع به کار وب، که با نسخه وب ۱ (web 1.0) شناخته می شود، اولین وب سایت و وب سرور راه اندازی شد. در آن زمان، تعداد وب سرور ها و طراحان وب سایت اندک و کاربرانی که مشتاق به استفاده از این تکنولوژی بودند بسیار زیاد بود. شبکه وب، همانند دیگر تکنولوژی ها، در طول زمان در نسخه های مختلفی ارائه شد. تا کنون وب در نسخه های ۱,۲,۳ عرضه شده و با توحه به گذشت زمان پیشرفت های چشم گیری داشته اند.

در حال حاضر صحبت از معرفی نسخه جدید وب با نام web 4.0 است و به آن فراوب نیز گفته می شود. در این نسخه شاهد آینده وب در دهه های پیشرو خواهیم بود و نقش هوش مصنوعی در محیط وب بیش از پیش پررنگ تر خواهد شد.


 

وب چگونه کار می کند؟

همانطور که در تصویر ذیل نشان داده شده، شبکه وب بر اساس اصل سرویس دهنده – سرویس گیرنده کار می کند.

نحوه کار وب

سرور اطلاعات سایت را بر روی خود ذخیره کرده و این اطلاعات را روی شبکه اینترنت، به کامپیوتر کاربران منتقل می کند. تمامی وب سایت ها در وب سرور ها ذخیره شده اند. همانند شخصی که خانه ای را اجاره می کند، هر وب سایت بخشی از فضای سرور را به خود اختصاص می دهد. زمانی که شما مرورگر را باز می کنید و آدرس URL را در بخش آدرس وارد می کنید، وب شروع به کار می کند.

عناصر تشکیل دهنده وب

سه تکنولوژی در پروسه انتقال محتوای صفحات وب از سرور ها به سرویس گیرنده ها دخیل هستند. این تکنولوژی ها عبارتند از:

  • زبان HTML
  • پروتکل انتقال HTTP
  • مرورگرهای وب

زبان HTML

زبان HTML یک زبان نشانه گذاری است و برای طراحی صفحات وب استفاده می شود. در حال حاضر زبان ها و فریم ورک های مختلفی برای طراحی وب وجود دارد، اما زبان پایه ارتباط بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده همچنان بر مبنای HTML است. برای آشنایی بیشتر با زبان HTML مقاله کاربرد زبان html را بخوانید.

مرورگر

مرورگر وب، نرم افزاری است که محتوای وب سایت را نمایش می دهد. این نرم افزار محیطی را فراهم می کند که به شما اجازه می دهد، محتوای موجود در محیط وب را مشاهده کنید.

HTTP

پروتکل HTTP، یک پروتکل لایه اپلیکیشن است و به شبکه وب اجازه می دهد به راحتی بتواند فعالیت کند. این پروتکل تعیین می کند که پیام ها به چه شکلی باید منتقل شوند و وب سرور ها و مرورگرها به چه نحوی باید به فرامین مختلف عکس العمل نشان دهند.

زمانی که یک وب سایت را باز می کنید، از مرورگر شما به وب سرور درخواستی ارسال شده و یک ارتباط با آن شکل می گیرد. وب سرور درخواست مرورگر را پردازش کرده و پاسخ آن را ارسال می کند. در نهایت مرورگر محتوای سایت را از سرور دریافت کرده و به کاربر نمایش می دهد.


 

تحولات در شبکه جهانی وب

وب در طول سالها تغییرات زیادی داشته است. سایت های اولیه صفحات ساده ای از متن و تصویر بودند و بیشتر شبیه به کتاب ها و مجلات آنلاین بودند. بسیاری از افراد نمی توانستند وب سایت مخصوص خودشان را داشته باشند. اگر قرار بود یک وب سایت داشته باشید، باید خودتان کد HTML آن را می نوشتید. اما پس از گذشت سال ها، شاهد تغییرات چشمگیری در نسل های شبکه وب و محتوای وب سایت ها بوده ایم.

سوالات متداول

وب سایت چیست؟

به مجموعه خاصی از صفحات وب که به یک آدرس خاص متصل هستند وب سایت گفته می شود. با خواندن این مقاله به تفاوت وب با وبگاه پی برده اید.

وب پیج چیست؟

وب پیج ها صفحاتی هستند که با html نوشته شده و قابلیت نمایش در مرورگر را دارند. به زبان ساده، وب پیج همان یک صفحه از وب است.

world wide web چیست؟

world wide web یا همان وب به معنای وب جهان گستر است که همان www ابتدای آدرس های اینترنتی است.



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) مشاهده